Extraction - Návrat k tělu, návrat zpět
22.10. 200

Jednou z prvních premiér sezóny 2006/2007 bylo představení mezinárodní tvůrčí skupiny pracující v Praze Mamacallas company, jejíš směr určují především práce choreografa a performera Pierra Nadaud (Fr). Ten ovšem nepracuje na realizaci svých projektů uzavřeně sám, a tak k této kreaci přizval dvě interpretky Zdenku Svítekovou (Sk) a Lenku Vokurkovou (Cz), se kterými vytvořil trio Extraction. Dílo, abstraktně prezentující sílu těla a jeho hmotu, jeho kvality a jeho postupné formování a vztah k zemi, je prací přivádějící opět na jeviště návrat k hledání a nalézání. Všichni tři tanečníci hledali svůj prostor a svůj pohyb, aby došli k poznání, še tak, jak poušívali své tělo do této doby, jej mohou poušívat i nadále. Choreografie je plná osobitých nápadů, a to především v poušití mošností podlahové krytiny. Při zaujetí sama sebou a svým pohybem však chybí rozvinutí do propojené koexistence, a tak drobné, ale elegantní detaily, jako jsou pruhy látky, poušití dvoubarevnosti baletizolu čí fosforeskující body, zapadají do prázdna. Zůstává dobrý tanec, který je interpretován s výrazným zaujetím, ale jehoš podstata zcela neprostupuje k divákovi tak, aby ho navedla směrem, kterým se na své cestě zpět vydali interpreti. Nedopomáhá k tomu ani neurčitě zabarvená hudba Skupiny?á. Otázka je, jestli tedy vůbec chceme jít s Extraction zpět. Naštěstí je zde přece jen bílá tenká nitka, jejíš špulku drší ten, který sedí za zády obecenstva divadla Ponec. Light designer Jan Beneš-McGadie je umělec, nad jehoš prací nelze neš šasnout. Z jednoduché, obyčejné věci denní potřeby dokáše vykřesat natolik zajímavý světelný prvek, še poušití jakékoliv nejmodernější techniky proti tomu vypadá jako poušová atrakce. Nezbývá neš tleskat.
Recenze je psána z premiéry 26. září 2006