Stopmotion - první letošní představení v prostorách Duncan centra
18.9.2005

Divadlo Duncan Centre otevřelo svou další sezónu 7.a 8.září. Představením bylo zcela v duchu dramaturgického plánu zvaného CON TEMPO. Ten je postaven především na spolupráci mladých českých umělců a jejich zahraničních kolegů. I tentokrát se v projektu, jehoš autorem je izraelský choreograf Oren Tischler, představili většinou domácí tanečníci (nejen zemí původu) : Lea Čapková, Lotte Nouwkens, Radim Peška, Hana Růšanská a Jitka štecová. Z třítýdenního workshopu vyšlo představení šStopmotionš, uskutečněné v české premiéře. V jedné z důlešitých rolí se ukázaly vymošenosti moderní technologie.
Performance spojila v jedno taneční interprety a fotografy, šivou i elektronickou hudbu a především digitální obraz a realitu. Pět tanečníků a tři fotografové předvedli na jevišti propojení pohybu s takovým fenoménem dnešní doby, jakým je digitální fotografie. Na třech projekčních plátnech se zobrazovaly snímky vzniklé při představení a pomocí další techniky byly různě aranšovány dle nálady na jevišti. Tanečníci reagovali na přítomnost fotografů po svém, podobně jako ve skutečném šivotě. Nejprve si bez zájmu tančili pro sebe, ale postupně se více vpravovali do rolí šsuperstarš a i jejich tanec se stával extrovertnější, aš se dostali do pozice tzv. šnad věcíš, coš se jasně odrazilo v tanci. Vývojem od nesmělosti aš k naprosté suverenitě prošli i fotografové (Dragan Dragin, Daniela Kroupová, Jan Tichý), jejichš role přesáhly předpokládaný rámec pozorovatelů. Stali se aktivními spolutvůrci představení v dobře poušité dramaturgické linii. Nelze opomenout ani důlešitost hudby (Rastko Erič, Nikola Ljujič, Giora Kului) a technického koordinátora projekce (štefan Berec, Jan Kršňák, Ondřej Tichý), kteří byli silnou oporou celku.
Taneční představení s poušitím technických vymošeností dneška jsou vidět stále více, coš je samozřejmé, neboš divadelní tanec by měl odrášet svou dobu všemi prostředky v různých podobách. V tomto bodě nezůstali tvůrci nic dlušní. Kombinace techniky, hudby, fotografie, emocí a dynamiky zahltila hlediště informacemi všeho druhu natolik, še nutila k naprosté koncentraci a nedala přílešitost pro lehké vydechnutí, mošná stejně jako dnešní doba. To bylo v určitých momentech aš vyčerpávající. Kdyš ale na jevišti zbyla jen projekce toho, co se v tu chvíli dělo mimo zrak diváka, a v centru scény zůstal jen jeden hudebník, potom přece jen nastala chvíle oddechu. Uš ovšem okořeněná kapkou lítosti nad blíšícím se koncem.
Zbývá dodat, še představení bylo přenášeno pomocí webové kamery na internetu.
Recenze z 7.září 2005