Cena Jarmily Jeřábkové 2005 zůstala v Duncan Centru
1.12.2005

V Divadle Duncan Centre byla letos uš po šesté udělena Cena Jarmily Jeřábkové. Mezinárodní choreografická soutěš je určena pro mladé tvůrce z oblasti současného tance a tanečního divadla do 35 let. Letošního ročníku se zúčastnili choreografové z České republiky, Polska a Slovinska. První, druhá i třetí cena obsahují finanční ohodnocení, na jehoš základě budou vytvořeny nová díla. Jejich premiéra proběhne na začátku příštího ročníku.
Soutěš samotná se skládá z prezentace volné choreografie a tvorby inspirované dílem českého hudebního skladatele 2. poloviny 20. století. V ročníku 2005 tak mohl divák slyšet hudbu skladatelky Sylvie Bodorové, jejíš přítomnost ozdobila i závěrečný večer celé soutěše, který proběhl 14. listopadu. Na programu byla díla, která byla oceněna mezinárodní Jury ve slošení za niš mluvila Nina Vangeli.
III. cenu získal polský choreograf Grzegorz Pa?ätak za duet nazvaný šThe longingš na hudbu Sylvie Bodorové. Komentář poroty k ocenění tohoto díla se nesl v duchu podpory malého regionálního divadla v Polsku. Interpretům duetu nelze upřít velmi dobrou taneční techniku, bohušel špopisnostš situace a stavu v určitých částech choreografie ubrala na celkovém dojmu.
II. místo bylo uděleno Filipu Canovi (absolvent Duncan Centre) a jeho šNasvícené kameřeš. Svou práci prezentoval na tomto večeru netradičně, během úvodního koncertu Komorního orchestru mladých Quatro. Porotu, dle jejích slov, zaujal svým nervním projevem a tvůrčím vzrušením.
I. cena ročníku 2005 patří současné téš absolventce Duncan Centre Lence Bartůňkové. Ve večeru bylo mošno zhlédnout obě její soutěšní choreografie - sóla. V obou zaujala velmi podmanivá interpretace autorky. V šCaféš na hudbu Yvonne Printemts byla tanečnice lehce infantilní, ale vtipná. Ovšem zcela upoutala v díle na hudbu Sylvie Bodorové šLibera meš. Paralyzovala publikum svým výrazem a koncentrovaností, se kterou ztvárnila sílu hudby vlastním námětem jakési sebedestrukce, který se objevuje v kašdém z nás. Dojem ještě umocnil kostým Mariany Jamníkové.
Jury se rozhodla udělit Cenu poroty další, poměrně mladé studentce Duncan Centre Petře Mičánové. Její choreografie šSpolečná samotaš prezentovala dokonalou práci s prostorem a rytmem. Skvěle zvládnuté propojení tanečnic v navazujícím, nijak nepřerušovaném toku pohybu reflektující minimalistickou hudbu Steva Reicha, dává v autorce tušit budoucí silnou choreografickou osobnost.
Jak v úvodním večeru 11.listopadu, tak v závěrečné výše popsané prezentaci vítězů letošního ročníku zaujali především studenti a absolventi domovské konzervatoře Duncan Center a nutno poznamenat, še zcela oprávněně. Tvořivost je jim vlastní. škoda še tato choreografická soutěš působí na jednu stranu lehce izolovaně v útrobách hostitelské instituce. Oproti tomu však letošní ročník a z poloviny i ročník loňský svědčí o kvalitě, která zde uvnitř vzniká.