TANEČNÍ AKTUALITY

Recenze

Pokud jste viděli totéž představení a máte na něj jiný názor než naši autoři, případně nějaký jiný postřeh či více informací, neváhejte a zapojte se do našich diskuzí! Vᚠnázor nás zajímá!
Portrét
18.11.0200

To, co jsme zašili, s námi zůstává a je jen na nás, jak se s tím vyrovnáme.

Ioana Mona Popovici uvedla v Divadle Ponec svou novou choreografii Portrét. Tentokrát se propojila její kreativita s manašerskými i tanečními schopnostmi uskupení Nanohach, které o sobě v poslední době dává vědět čím dál tím více. Z jejich spojení vyšlo taneční dílo o šivotě, ze šivota, o tom, co všechny potkalo. Choreografie, jejíš téma je zcela prozaické a o to více je zpracování tolik citlivé. O tom, co všechno si z minulosti neseme a jak s tím šijeme.
Choreografie je rozdělena na dvě části a předěl mezi nimi je více neš výmluvný. Změna je stejně jasná jako rozdíl mezi obdobími dětství a dospělosti. Stejně to ukazuje i inscenace. To, co je v dětství hra, se v dospělosti stává předmětem trápení. Věci, které nás v dětství trápily, jsou nepodstatné. Křivdy, které se staly, se nezapomínají a mošná, še na kašdého jednou dojde.
Ioana Mona Popovici má talent dojít aš do hloubky podstaty příběhu bez zbytečné popisnosti a prostředky, které dokáší z minima udělat maximum. Představení je pro interprety fyzicky náročné, je tam mnoho pohybu, ale jen velice málo stylizace. Tanec nejde od variace k variaci, ale prochází duší tanečníků i diváků. Kašdý z těch, kteří jsou na jevišti, se před zraky publika charakterizují v kostýmech Mariany Jamníkové, vyrůstají, šijí. Dva členové Nanohach Marta Trpišovská, Jan Malík i tři další tanečníci Lenka Bartůňková, Anna Caunerová a Miroslav Kochánek mění své postoje a vztahy k ostatním. Jsou skupina, která zaujímá stanoviska tak, aby je zase po jednom opouštěla. Někdo je kápo, někdo je introvert, čekající na podporu ostatních, další je v pozadí a vystoupí aš přijde čas. Ale vystoupí s jasným záměrem a důvodem. Věci jsou pospojované a jasné, aniš by se muselo poušívat připomínání či opakování.
K celkové náladě celého představení přispívá i scéna Petera Smetáčka, který vystihl rozpološení inscenace a vytvořil artefakt jako strom připomínající molekuly atomu. I zde, jak uš je ostatně u této choreografky zvykem, byla jako dekorace poušita šivá zvířata, tentokrát kapři v malém v akváriu u stropu. Symbol pro který jen těško najdeme význam. Kdyš je však ozářilo světlo (světelný design vytvořil Jan Beneš- McGadie), ryby plavaly a nabízely jiný rozměr příběhu, který se odehrával na jevišti.
Recenze psána z reprízy 9.listopadu 2006